Ben ik te zwaar? Bereken hier zelf je BMI

Je BMI (Body Mass Index) bepaald of je lichaamslengte en gewicht in goede verhouding zijn. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de lichaamsbouw en hoeveelheid spieren waardoor het resultaat niet feilloos is.

Deze berekening geldt alleen voor volwassenen. 
Voor kinderen en topsporters zal deze uitkomst niet juist zijn.Om jou gewicht te bepalen weeg je jezelf altijd voor het sporten. En op 1 moment in de week op een vast tijdstip in de ochtend of in de avond. Let op in de avond weeg je meer dan in de ochtend.

Wat betekent mijn BMI uitslag?

<18 = je hebt ondergewicht, probeer aan te komen
18 - 25 = je hebt een gezond gewicht, houd dit vast
25 - 27 = je hebt een gezond tot iets te hoog gewicht, overweeg gewicht te verliezen
27 - 30 = je hebt matig overgewicht, overweeg gewicht te verliezen
30 - 40 = je hebt ernstig overgewicht, advies is om direct af te vallen
> 40 = je hebt een ziekelijk overgewicht, advies is om hulp in te schakelen van een arts

Welke tailleomtrek is gezond?

Uit onderzoek blijkt dat de tailleomtrek een goede voorspellende factor is voor het risico op hart- en vaatziekten. Mensen die dun zijn maar wel een erg brede taille hebben lopen een net zo'n groot risico als mensen met overgewicht. Je tailleomtrek bepaal je door ter hoogte van je navel een meetlint te spannen om je middel. Voor vrouwen is een tailleomtrek van <80 cm gezond en een taille van tussen de 80 en 90 cm risicovol. Een taille van meer dan 90 cm is zeer ongezond. Voor mannen is een tailleomtrek van <94 cm gezond en een taille van tussen de 94 en 99 cm risicovol. Een taille van meer dan 100 cm is zeer ongezond. Ben je zowel te zwaar (een te hoge BMI) en is je tailleomtrek te groot, dan is de kans groot dat ook je vetpercentage te hoog zal uitvallen. Dit betekent dat het verstandig kan zijn om gezonder te gaan leven en te proberen wat kilo's te verliezen.

bmi resultaten overzicht